Zasady zagospodarowania odpadami na terenie Gminy Suchy Las:
1. Systemem objęte są nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (tzw. zamieszkałe).
2. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych obowiązani są we własnym zakresie podpisać umowę z wybranym przez siebie (ale znajdującym się w rejestrze działalności regulowanej dla terenu naszej gminy) podmiotem na odbiór odpadów komunalnych.
3. Gmina wybiera firmę, która w imieniu Gminy zajmować się będzie odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych.
4. Wybrana firma dostarczy do każdej nieruchomości zamieszkałej pojemniki na odpady zmieszane i bioodpady, zajmie się też dystrybucją worków do selektywnej zbiórki odpadów.
5. Każdy właściciel nieruchomości zamieszkałej ma obowiązek złożenia deklaracji na specjalnym formularzu, którego wzór uchwaliła Rada Gminy Suchy Las.
6. Oprócz wpisania danych identyfikacyjnych składającego i jego nieruchomości – na formularzu deklaracji dokonuje się wyliczenia opłaty miesięcznej za gospodarowanie odpadami.
7. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty.
8. Stawka opłaty miesięcznej wynosi obecnie 25 zł od osoby na miesiąc.
9. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany złożyć do Wójta Gminy Suchy Las wypełnioną deklaracje, wraz z ewentualnymi załącznikami, w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca.
10. Opłatę za gospodarowanie odpadami uiszcza się co dwa miesiące (do końca lutego, do końca kwietnia itd.) na wskazany, indywidualny rachunek bankowy Urzędu Gminy Suchy Las.
11. Informacja o indywidualnym numerze rachunku dedykowanego wpłatom za gospodarowanie odpadami zostanie wysłana do składającego deklarację niezwłocznie po wprowadzeniu deklaracji do systemu teleinformatycznego.
12. W zamian za opłatę z nieruchomości zamieszkałych odbierane będą:
– odpady zmieszane,
– odpady zbierane selektywnie: papier, szkło białe, szkło kolorowe, tworzywa sztuczne i metale, opakowania wielomateriałowe (tzn. kartony po sokach i mleku), odpady bio, zgodnie z harmonogramem wywozu.
13. Raz w roku (w wyznaczonym terminie) odbierane będą z nieruchomości również odpady wielkogabarytowe.
14. W ramach opłaty stacjonarny punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (tzw. PSZOK przy oczyszczalni ścieków w Chludowie, ul. Golęczewska, tel. 691 150 250) od osób zobowiązanych do ponoszenia opłaty przyjmie wymienione poniżej rodzaje odpadów, pochodzące z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
- zużyte baterie i akumulatory;
- meble i inne odpady wielkogabarytowe;
- odpady zielone (tylko z nieruchomości, na których łączna powierzchnia terenów zielonych nie przekracza 1000 m2);
- przeterminowane leki;
- chemikalia, w tym opakowania po chemikaliach;
- papier i tekturę;
- szkło i odpady opakowaniowe ze szkła (za wyjątkiem szyb);
- tworzywa sztuczne; metale; opakowania wielomateriałowe;
- odpady budowlane i rozbiórkowe (tylko niezanieczyszczony gruz ceglany i/lub betonowy) – do 1 tony z jednej nieruchomości w danym roku kalendarzowym;
- zużyte opony – pochodzące z pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony – maksymalnie do 8 sztuk z jednej nieruchomości w danym roku kalendarzowym.
15. Warunkiem przyjęcia ww. odpadów jest dostarczenie ich we własnym zakresie do PSZOKa w godzinach jego funkcjonowania.
16. Dwa razy do roku odpady można dostarczyć do mobilnych Punktów Selektywnej Zbiórki Odpadów, które przyjmą mały zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, taki jak lokówki, suszarki, odkurzacze itp. z wyłączeniem pralek, lodówek, zmywarek itp.
Pozostałe informacje z zakresu gospodarki odpadami prezentujemy w załącznikach.